IT trainee Anouk Velders is 25 jaar en komt uit Nijmegen. Anouk heeft Facility Management en Communicatie gestudeerd en heeft, voordat ze in maart 2021 bij Strict Young Professionals is begonnen, een half jaar gewerkt als junior accountmanager.
Anouk: “Momenteel zit ik sinds oktober 2021 op opdracht bij Vattenfall als service delivery manager, wat inhoudt dat ik verantwoordelijk ben voor een bepaalde dienst die de organisatie aanbied aan hun medewerkers. In mijn geval hou ik mij bezig met de dienst Teams Telefonie. Ik had hiervoor eigenlijk nog nooit gehoord van Teams Telefonie, dus het begin van mijn opdracht was een behoorlijk steile leercurve. Echter kwamen tijdens mijn studie Facility Management onderwerpen als projectmanagement, planning en dergelijke veel aan bod. Een thema dat ook vaak terugkwam in mijn studie was financiën, en die opgedane kennis kan ik zeker goed gebruiken in mijn huidige rol als service delivery manager.
“Ik had hiervoor eigenlijk nog nooit gehoord van Teams Telefonie, dus het begin van mijn opdracht was een steile leercurve.”
Ik heb tijdens deze opdracht ook veel geleerd over vaste telefonie (PBX’en). Ik ben zeker nog geen expert, maar ik heb bij heel wat zaken al een beetje mogen meekijken. Zo heb ik bijvoorbeeld geholpen bij het maken van forecasts voor mijn service, in samenwerking met de financial controllers. Verder hou ik me ook bezig met supplier management, waarvoor ik aanwezig ben bij meetings met de leveranciers van mijn dienst. Hierdoor heb ik niet alleen technische kennis opgedaan, maar ook over het proces en projectmanagement mogen leren.
Het verloop van mijn werkdagen verschilt eigenlijk iedere dag wel. Ik werk veel samen met de hoofdverantwoordelijke van de Competence Area bij Vattenfall waar mijn service onder valt. Ik heb dan ook vaak contact met hem om de week door te spreken. Daarnaast is de service Teams Telefonie al uitgerold in Duitsland en Engeland. Voor die landen ben ik verantwoordelijk voor een goed werkende Teams Telefonie service, waarbij ik ondersteund wordt door een solution architect. Verder heb ik aan de uitrol van de service in Zweden meegewerkt en heb ik hiervoor zelfs een reisje naar de Zweedse stad Solna mogen maken, een hele gave ervaring! Mijn werk is dus eigenlijk erg divers en ik hou me bezig met erg wisselende onderwerpen.
“Verder heb ik aan de uitrol van de service in Zweden meegewerkt en heb ik hiervoor zelfs een reisje naar de Zweedse stad Solna mogen maken, een hele gave ervaring!”
Verder is het momenteel in principe weer mogelijk om naar het kantoor van Vattenfall in Amsterdam te gaan, maar ik doe dat eigenlijk nooit. Ik werk voornamelijk vanuit huis of op het kantoor van Strict. Dit omdat ik met mensen uit verschillende landen samenwerk. De collega’s met wie ik samenwerk zitten in Polen, in Duitsland of in Zweden. Dus als ik naar het kantoor in Amsterdam ga, zijn geen van deze collega’s daar ook. Dit betekent ook dat vrijwel al mijn meetings in het Engels zijn, dus ik heb mijn Engels aardig kunnen bijschaven het afgelopen jaar.
Aangezien ik dus in een internationaal team werk, werk ik samen met mensen uit veel verschillende landen. Je kunt goed het verschil merken tussen mensen uit verschillende landen en culturen. Zo had ik aan het begin van mijn opdracht een meeting met een collega uit Polen waarin we het hadden over cultuurverschillen. Toen zei hij: “weet je wat ik echt niet snap aan Nederlanders, jullie hebben burn-outs, daar doen we niet aan in Polen.” Hierna hebben we elkaar de Poolse en Nederlandse versie geleerd van een Vrijmibo, want dat zijn natuurlijk belangrijke zaken, haha!
Ik denk dat dit traineeship een hele mooie kans is als je nog niet precies weet waar je interesses liggen in de IT. In deze twee jaar kun je veel werkervaring op doen en in verschillende rollen bij verschillende bedrijven een kijkje in de keuken nemen. Dus als je nog een beetje in twijfel bent waar jouw interesses liggen, of als je houdt van veel afwisseling is het traineeship zeker aan te raden.”
Wij geloven in een wereld waar mensen profiteren van digitale mogelijkheden. Samen met onze klanten zetten wij onze gedrevenheid in om bedrijfsmodellen te verbeteren. Vele mensen profiteren, zakelijk en privé, van de digitale innovaties die wij met en bij onze opdrachtgevers hebben ontwikkeld.